Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.09.2010 16:25 - По-подробно за света Людмила Чешка - по молба на panazea
Автор: armorica Категория: Други   
Прочетен: 9873 Коментари: 5 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Света Людмила (около 860 - 15 септември 921) е светица и мъченица, почитана от Източноправославната и от Римокатолическата църква. Тя е първата чешка светица.

Благодарение на родствените връзки тя може да бъде наречена прамайка не само на чешките крале, но и на по-голямата част от чешките кралици. По нейно време се полагат основите на християнизацията на чешките земи и на властта на династията, основана от потомците на легендарния орач Пршемисъл. Животът й е описан в множество легенди.

За произхода на света Людмила има две легенди, но е трудно да спрецени коя е по-достоверна.

Според Кристиановата легенда тя е родена в Мелник (днес в Средночешкия край). Градът е разположен на 35 км северно от Прага, на десния бряг на река Лабе (Елба) срещу мястото, където в нея се влива символът на чешките земи - река Вълтава. Както разказва Кристиановата легенда, Людмила е дъщеря на Славибор, княз на славянското племе пшовани (тяхната крепост Пшов е била на мястото, където днес е замъкът в Мелник). Според средновековните жития на светицата майка й носела името Лидослава.

Другата легенда е старобългарска (на чешки всичко с прилагателното "старобългарски" се превежда като "старославянски"). Според тази легенда Людмила произхождала от сръбските земи, в ранната си младост била възпитана като езичничка и принасяла жертви на славянските божества.

По това време родът Пршемисловци - чийто представител княз Борживой е първият исторически засвидетелстван чешки владетел и същевременно първият християнски владетел на Чехия - не е единственият виден род в чешките земи. Вероятно благодарение на подкрепата на князете на Велика Моравия, но най-вече чрез постепенно изграждане на властови позиции те си извоюват привилегировано положение. Пршемисловците владеят ключово разположените средночешки територии. Освен тях на територията на Чехия има още само два документирани властови центъра - в Южна и в Западна Чехия. Изглежда, обаче, че постепенното елиминиране на княжеските родове в Чехия не протича само с насилствени методи. Голяма роля тук играе политиката на браковете и пример за това е бракът на Людмила.

През 874 или 875 г. тя бива омъжена (на 14 или 15-годишна възраст) за княз Борживой. За 14-15 години брак Людмила ражда най-малко 6 деца - трима синове и три дъщери (може да е имало и други, починали в ранна детска възраст, но в източниците няма подобни сведения). Известни са само двама от синовете - Спитихнев (875-915) и Вратислав (около 888 - 921).

През живота на Людмила се разиграват повратни събития, които оказват съществено влияние върху възникването на чешката държавност. Едно от тези ключови събития е приемането на християнството. Съпругът на Людмила, княз Борживой, довежда от Моравия старобългарски мисионери начело със свещеника Кайх. Легендите обаче твърдят, че той е приел кръщението от ръцете на самия свети Методий. Според легендите свети Методий кръстил малко по-късно и Людмила. Макар че датата на покръстването е спорна (за най-вероятна се приема 883 г.), благодарение на този акт Борживой безспорно става първият християнски владетел на чешкото княжество. Едно от малкото документирани събития от неговия живот е, че е наредил да се построи първата християнска черква в чешките земи - ротондата "Свети Климент" в Леви Храдец.

Стремежът на Борживой и Людмила да покръстят Чехия отначало среща враждебно отношение, езичниците дори ги изгонват от страната. След известно време княжеската двойка се завръща и управлява няколко години, а след това се оттегля в крепостта Тетин, близо до град Бероун

След смъртта на Борживой (между 888 и 889 г.) след кратко регентство на великоморавския княз Сватоплук на престола се възкачва Спитихнев. Той умира през 915 г. Наследява го брат му Вратислав І. Когато той умира през 921 г., неговият син Вацлав, тогава на 8 години, става следващият владетел на Чехия.

image
Света Людмила и внукът й свети Вацлав (стъклопис в черквата "Св. св. Кирил и Методий" в Оломоуц); изображението е идеализирано - по време на смъртта на света Людмила княз Вацлав е бил дете.

Людмила взема дейно участие във възпитанието на внуците си Вацлав и Болеслав (по-късно княз Болеслав І).
image
Света Людмила и княз Борживой обучават внука си Вацлав (картина от Йозеф Войтех Хелих)

Снахата на Людмила - Драхомира, ревнува поради това, че свекърва й има голямо влияние върху децата й и особено върху бъдещия княз Вацлав. Враждебните отношения между двете регентки имат и политическа основа. Драхомира се стреми към по-тесен съюз със Саксония, което представлява заплаха за независимостта на чешкото княжество, докато Людмила държи на съюза с Бавария, при който такава перспектива няма.

Според Кристиановата легенда Драхомира наема двама войници - Туна и Гомон (вероятно варяги, т. е. викинги) да убият Людмила в Тетин. В житието на светицата се разказва, че убийците й я удушили със собствения й воал в нощта на 15 срещу 16 септември 921 година.

image
Убийството на света Людмила (в латинския превод на Далимиловата хроника); в горната част на рисунката се вижда как ангели отнасят душата на светицата на небето

Людмила била погребана в черквата "Свети архангел Михаил" в Тетин. Около 1100 г. останките й били пренесени в черквата "Свети Иржи" ("Свети Георги") в Прага.

Княгинята мъченица е канонизирана сравнително скоро след смъртта си, през ХІ век. Тя е покровителка на чешките земи. Църквата е постановила паметта й да се чества в деня след гибелта й, а именно на 16 септември.

Света Людмила е небесна застъпничка на хората, приели християнството, на Чешката република, на княгините, вдовиците и сираците. Към нея отправят молитви хората, които имат проблеми с роднините си по сватовство (некръвни роднини).

image
Конната статуя на свети Вацлав на Вацлавския площад в Прага. Отдясно на коня са статуите на света Людмила о(отпред) и света Анежка (Агнес), от лявата - свети Прокоп и свети Войтех.

image
Статуя на света Людмила на Карловия мост над река Вълтава в Прага (автор - Матиаш Браун); поставена е там след 1720 г., когато статуята на друг светец, стояла на това място, е отнесена от наводнение. 



Гласувай:
6



1. panazea - Чудесно представяне!
17.09.2010 16:38
Благодаря ! Много интересни факти си намерила. Знаеш ли , колко ме зарадва? :))
цитирай
2. armorica - И на мене ми е много приятно
17.09.2010 16:43
Харесва ми да споделям това, което знам. И понеже съм много любопитна, се старая да намирам допълнителни сведения.
Изобщо принципът ми е следният - аз разказвам, хората слушат. Ако някой се заинтересува - запомня. Ако не му е интересно, забравя чутото, но аз не се обиждам.
Радвам се, че в този случай има интерес.
цитирай
3. panazea - И от историческа гледна точка :
17.09.2010 17:17
Пшов - Псков - Плисков
Виждам паралели между Людмила и Олга/Елена/,Киевската княгиня.
Людмила е родена в Пшов ,
Олга е родена в Плисков и основава град Псков .
http://panazea.blog.bg/technology/2010/07/11/kniaginia-oliga-premudraia.575189
И всичко ми звучи толкова близко. Времето на Кирил и Методий и тяхното просветителско дело.
цитирай
4. pilcho - ...
17.09.2010 17:39
Познавам едно ято патици в Мйелник - живеят в парка и много обичат сандвичи. А ето, че и тук имаме Вацлав ;)
Благодаря за интересната статия!
цитирай
5. armorica - Научих неща, които не знаех
17.09.2010 17:53
Не ми беше известно, че и католиците почитат света Людмила.
А и тези паралели, които посочва panazea - бях забравила за тях.
И много поздрави на пилците на pilcho!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: armorica
Категория: Други
Прочетен: 898656
Постинги: 250
Коментари: 351
Гласове: 833
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930